Hei.
Jeg har hele livet vært plaget med smerter, siden jeg var bitte, bitte liten. Begynte under føttene, men setter seg nå ofte i leggene og lårene også, og de siste dagene har jeg hatt mer eller mindre konstante smerter i ryggen. Fikk diagnosen hypermobil EDS i 05, så har hatt den et par år nå. Smertene kommer og går, men når de kommer er det vanligvis bare smertestillende som tar knekken på dem. Har trent regelmessig mesteparten av livet, før gikk jeg på svømming, og har de siste årene gått på tae kwon do, så har holdt meg i form, men det siste halve året har jeg hatt kyssesyken, så fått trent lite. Kan dette ha noen invirkning på smertene? Og har dere noen tips for hvordan jeg kan forebygge mot dem? Spesielt ryggsmertene, som jeg aldri har hatt før. Kan det ha noe med mangel på trening den siste tiden å gjøre, eller er det EDSen som blir verre?
Jeg er 16 og går på videregående skole, og drasser rundt på en tung sekk mesteparten av tiden. Kan det ha noe med saken å gjøre det også?
Jeg lurer også på hvor jeg bør henvende meg for å få noe oppfølging. Tok det opp med fastlegen min og fikk en henvisning til Sunaas, men de hadde vist lagt ned oppfølgingstilbudet, fikk jeg beskjed om.
Og til dere litt eldre her, helst dere med hypermobil type EDS da; Hvordan er deres erfaringer med diagnosen og hvordan den har utviklet seg med årene? Har dere fått mer smerter og løsere ledd med årene? Jeg er bare 16, og har likevel merket en forverring i løpet av livet. Har det vært sånn for dere og?