2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Januar - Februar - Mars - Juni

Nye kriterier

14.03.2017

I morgen vil American Journal of Medical Genetics publisere nye kriteriesett for Ehlers Danlos syndrom, og hypermoblitetsyndrom. De nye kriteriesettene er utarbeidet av et internasjonalt konsortium bestående av medisinske eksperter.

Det er mulig at den største forskjellen i navnsetting av diagnosene vil omhandle hypermobil type, de nye betegnelsene internasjonalt vil være hEDS og HSD. Eds hypermobil type vil hete hEDS, og HSD står for Hypermobil Spectrum Disorder. Forskjellen på disse så langt vi foreløpig kan forklare er at forhenværende HMS er blitt HSD med hypermobile ledd og lite manifestasjoner ellers. Når det gjelder hEDS antar vi at det er hypermobile ledd med flere manifestasjoner og/eller større alvorlighetsgrad av affeksjoner.

Resultatene av forskningen som er utført de siste årene vil bli offentligjort i morgen, eksakt oversikt over klinisk undersøkning, kriteriesett for hver enkelt subgruppe og når dette eventuelt vil bli effektuert i Norge må vi komme tilbake til. Det er et viktig arbeid som nå er lagt ned, og forhåpentligvis vil dette bedre situasjonen for oss alle.

Line Blålid